تبلیغات
Law Journal

حقوق و تکالیف غیرمالی زوجین 2

نویسنده: مجتبی بهزادیان

کارشناس ارشد حقوق خصوصی

فصل سوم : حقوق و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر

بخش اول : حقوق و تکلیف مشترک زوجین از دیدگاه قرآن و اسلام

مبحث اول : حقوق و تکالیف مشترک زوجین

گفتار اول : احترام به یکدیگر

در کانون خانواده احترام زوجین به یکدیگر یکی از اصول اولیه زندگی است  اگر خدای نکرده در میان خانواده احترام متقابل از بین برود پایه های استوار خانواده لرزان شده و خانواده رو به زوال و نابودی می رود حضرت علی ( ع ) می فرمایند: (( و احسنوا لهن المقال لعلهن یحسن الفاعل )) ۶  با زنان خود خوش رفتار و نیکو سخن باشید تا ایشان هم خوش کردار و نیکو رفتار باشند. ۷

گفتار دوم : محبت زوجین به یکدیگر عامل تداوم زندگی است

عشق به پروردگار بالاترین عشق هاست اما بعد از عشق به پروردگار از بهترین و والاترین عشقها عشق زوجین و عشق درخانواده و بین همسران است گفتگو و سوال و جواب زن و شوهر باید مودبانه و محبت آمیز باشد نه خصمانه و نفرت انگیز یک مطلب می توان طوری ادا کرد که شنونده یا جواب ندهد یا جواب زشت و تند بدهد. ۸

گفتار سوم : گذشت و اغماض در زندگی

زوجین باید بدانند که محال است زنی مانند شوهر فکر کند یا شوهر ماننند زن آندو باید بدانند که هر کس طرز فکری دارد هر کس برای خودش روش  و برنامه ای معین دارد و شخصیتی برای او منعقد گشته است که عدول از آن بسیار دشوار است  زن و شوهر نباید انتظار داشته باشند طرف دیگر را با اجبار و اکراه عادت وادار کنند چون نه تنها نتیجه مثبت نخواهد داشت بلکه موجب اختلاف نیز خواهد شد امام علی ( ع ) می فرمایند: (( لیس الحکیم من لم یدار من لا یجد بداً من مداراته )) ۹ کسیکه مدارا نکند با شخصی که چاره و گریزی از مدارا کردن با او ندارد حکیم و فرزانه نیست ۱۰

گفتار چهارم: پاسخ مثبت به تمناهای یکدیگر

از  خواسته های زوجین درباره یکدیگر تمنای نظافت ، آرایش و ارضای لذات بصری است اسلام توصیه می کند که زن خود را برای شوهر بیاراید و از شوهر می خواهد که واجد آراستگی و زیبایی باشد و خود را برای همسر زیبا و غرور آفرین سازد زوجین می خواهند که همسرانشان نسبت به آنها احساس گرم داشته باشند طرف مقابل باید سعی کند که این نیازها برآورده شود و الا  احتمال دارد که زود یا دیر از پای درآیند و تقوی شان از دست برود.

گفتار پنجم : شرکت در غم و شادی یکدیگر

از  نشانه های علاقمندی زوجین به هم و ایجاد اعتماد به هم این است که خود را در علائق و آرزوها و غم و شادی یکدیگر شریک بدانند و با اعلام آن زمینه را برای انس و الفت بیشتر و خرسندی و آسایش خاطر همسر فراهم نماید اصولا در زندگی مشترک علاوه بر جاذبه های جنسی مسائل دیگری هم مطرح است  از جمله آن تعاون و همکاری ، همدردی و همراهی است ، انسانها دوستدار همسری هستند که در شادی ها با او بخندند و در غم ها چون او احساس درد و رنج کند ، رفتارش با همسر به گونه ای باشد که گویی وجود همسر را در خویش یافته است  و یا او را جزئی از وجود خود به حساب آورد.۱۱

گفتار ششم : همکاری به پیشرفت و ترقی یکدیگر

زن و شوهر باید بدانند که بعد از اجرای صیغه عقد ، آنها زندگی مشترکی را شروع کرده اند و در همه شئون حیاتی زیر یک سقف قرارمی گیرند ، پس هرگونه سود و زیانی که به یکی از آنها  برسد به دیگری هم رسیده است ، چه آن سود و زیان از جانب یکی از آن دو باشد یا از جانب بیگانه لذا هر دو باید در پیشرفت و ترقی هم ، یکدیگر را یاری دهند تا با  رشد ترقی هم خانواده و فرزندان به رشد و بالندگی برسند.

گفتار هفتم : صداقت و صفا در زندگی

بسیاری از ناهنجاری های رفتاری و اختلالات خانوادگی و مشاجرات بین زوجین ، پدید های است که از  بی صداقتی و ناخالصی بوجود می آید. فریب نیز جلوه دیگری از ناراستی در گفتار و رفتار است و کم نیست طلاقهایی که ریشه در عدم صداقت در مراحل اولیه و طول زندگی در اظهارات ، ادعاها و وعده ها دارد با این حساب صداقت استوارترین بنیانی است که ازدواج و کانون خانواده بر آن استوار می گردد و بدون آن بنیان خانواده در معرض فروپاشی و از هم گسیختگی قرار می گیرد. ۱۲ همانگونه که  پیامبر گرامی اسلام ( ص) در اهمیت صداقت و مذمت دروغ و اینکه پاداش صداقت بهشت است می فرمایند: (( شش چیز را برای من تعهد کنید تا من بهشت را برایتان ضامن شوم ، دروغ نگویید ، خلف وعده نکنید و در امانت خیانت نورزید و ..... )) ۱۳

گفتار هشتم : همکاری در تربیت و حضانت کودکان

زن و شوهر باید آگاه باشند که تربیت و حضانت از فرزندان حق و تکلیف هردوی آنهاست و باید در این موضوع با یکدیگر مشارکت و همراهی داشته باشند تا فرزندانی شایسته تحویل جامعه بدهند.  در ماده 1104 قانون مدنی آمده است (( زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تذبیت اولاد به یکدیگر معاضدت نمایند )) تشیید یعنی استحکام بخشیدن و محکم نمودن و معاضدت از باب مفاعله  به معنای ازبازوی همدیگر در خدمت به یکدیگر ، بهره بردن است. ۱۴

گفتار نهم : معاضدت در اداره امور خانه

زن و شوهر باید در اداره امور خانه با هم همکاری و مساعدت داشته باشند . زن و شوهر باید بدانند که خانواده همچون کشتی است در اقیانوس پرتلاطم دریا و زوجین هر دو هدایت این کشتی را در این اقیانوس در دست دارند مسلماً همکاری و همراهی یکدیگر در سالم به مقصد رساندن این کشتی نقش مهمی را ایفا می کند، زن و شوهر باد رسیدگی به نظافت ، خرید، شستشو ظروف و...  با یکدیگر مساعدت نمایند ، مخصوصاً اگر زن کارمند باشد  وظیفه مرد در این خصوص بیشتر خواهد شد .

مبحث دوم : حقوق و تکالیف زن نسبت به مرد

گفتار اول :عدم خروج از خانه بدون اجازه شوهر

از حقوق مرد بر زن آن است که زن حق ندارد بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود اگر چه به قصد دیدار دوستان و حتی پدر و مادرش باشد .  بی اذن او به مسافرت نرود مگر در حج واجب که در اینصورت نیز بجاست که شوهر را از خود راضی نگاه دارد.

گفتار دوم : امانت داری

زن باید نسبت به اموال و اسرار شوهر امین باشد .  یکی از صفات مهم که بانوان باید آنرا به شدت رعایت کنند ، امانتداری است ، طبیعت و صمیمیت زندگی مشترک ایجاب می کند که زن و مرد ، نسبت به برخی از اسرار یکدیگر آگاه شوند که می بایست  تا  آخر عمر آنرا در سینه نهان دارند . اسرار خانوادگی همانند کمبودهای اقتصادی یا روحی و اخلاقی و یا نواقص جسمانی باید به امانت نگه داشته شود. زن هرگز نباید اسرار شوهر را برملا کند چون با این کار اعتماد شوهر از بین می رود علت اینکه بعضی از مرد ها در باره کارشان با زن خود مشورت نمی کنند یکی همین است که به رازداری او اعتماد ندارند و می ترسند آنچه گفته اند فردا نقل مجلس دوستان خانمشان شود. ۱۵

گفتار سوم : عفت و چشم پوشی از غیر

عفت زن ، حفظ خویش در مقابل افراد نامحرم و وفاداری کامل نسبت به شوهر است در زندگی خانوادگی کمال روحی شوهر غیرت و کمال روحی زن عفت اوست  و این دو صفت در کنار یکدیگر خانواده را در درون به سوی وحدت روحی و صمیمیت و  عشق بین زن و شوهر سوق می دهد و از آلودگی های اخلاقی خانواده و جامعه جلوگیری می کند. ۱۶ این صفت را هرچند به صورت غالب در جامعه امروزی از زنان ما انتظار دارند اما روایات نگاهی وسیع تر داشته و آن را وظیف متقابل زن و شوهر و برترین عبادت دانسته است. عفت به تعبیر حضرت علی (ع) پایداری در برابر شهوات است۱۷ مطابق با نظر مراجع تقلید از جمله حضرت امام ( ره ) بر زنان واجب است که تمام بدن خود به استثنای وجه و کفین را از نامحرم بپوشانند مشروط بر دو شرط :

الف : وجه و کفین آنها زینت نداشته باشد

ب: کسی به قصد لذت به وجه و کفین آنها نگاه نکند ۱۸

گفتار چهارم : اداره خانه

حفظ و اداره خانه اگرچه  تکلیفی نیست که عدم رعایت آن عقوبتی را موجب شود ولی بر اساس سنت اسلامی زن اخلاقاً متعهد است آنرا پذیرا شود چنانچه پیامبر فرمودند حق مرد بر زن این است که زن چراغ خانه را روشن کند ، به کار تهیه غذا و آشپزی برسد ، به هنگامی که شوهر از بیرون وارد خانه شد استقبالش کند ، به او خوش آمد بگوید و..... البته اسلام تو.صیه می کند که به زن در کارهای خانه و اصولاً در اموری که با ظرافت و  لطافت او سازگار نیست تحمیلی نشود اگر زن راضی به انجان کار   خانه نیست او را مجبور به آن  نکنند و حتی درمحظورات اخلاقی قرارش ندهند.

گفتار پنجم : زینت و آرایش برای شوهر

اسلام به زنان توصیه می کند که همواره با بهداشت و نظافت و آراستگی کامل با شوهر خود برخورد نمایند، زیرا  زن هر چه نظیف تر و پاکیزه تر باشد در سلامتی خود وی و جلب محبت و علاقه شوهرش و پرورش و تربیت فرزندان او نقش موثرتری دارد.

گفتار ششم : تحمل اخلاق بد و فقر شوهر

زن مسلمان  باید شوهر خود را تحمل کند و این تحمل لااقل در دو قسمت باید مورد نظر باشد ، یکی در رابطه با اخلاق بد شوهر و دیگری در رابطه با فقر او .  وجود شوهری که در طلب معاش حلال است  یک نعمت است  و  زن باید از این موضوع خوشحال باشد.  و اگر احیاناً در اثر مشکلات مسائل و نارسایی هایی درزندگی او وجود داشت بکوشد آنرا تحمل کند و با فقر و نداری او بسازد که خدا را از او خشنود سازد. ۱۹

گفتار هفتم : اطاعت و فرمانبرداری از شوهر

برخی از فقها کل حقوق شوهر را در دو کلمه خلاصه کرده اند ، یکی اطاعت و دیگری حفظ زندگی از مال و ناموس . شک نیست که اطاعت در چارچوب ظوابط شرعی است نه بر اساس آنچه شوهر هوس می کنند مثلاً شوهر حق ندارد در زمینه گناه همسر خود اطاعت بخواهد .  نمی تواند به او دستور دهد که خود را در برابر هممانان بیاراید  حتی در روایات اسلامی آمده زن بدون اجازه شوهر حق روزه مستحبی و صدقه دادن را ندارد.۲۰

 پیامبر گرامی اسلام  در اهمیت  اطاعت از شوهر می فرماید: (( هر زنی که نمازش را بخواند ،  پیوسته در خدمت خانه اش باشد و از شوهرش اطاعت کند خداوند غفور تمام گناهان گذشته و آینده او  را می بخشد)) ۲۱

مبحث سوم : حقوق و تکالیف مرد نسبت به زن

گفتار اول :مدیریت خانواده

ریاست خانواده مقامی است برای تثبیت و مصلحت خانواده به مرد داده شده است و یک امتیاز و حق فردی برای شوهر محسوب نمی شود ریاست خانواده بیشتر یک وظیفه اجتماعی است که برای تامین سعادت خانواده به مرد محول گردیده و مرد نمی تواند از آن سوء استفاده کند و برخلاف عرف و مصلحت خانواه آنرا بکار برد. مثلاً شوهر نمی تواند بعنوان رئیس خانواده زن را از رفت و آمد متعارف با خویشان و دوستانش باز دارد سوئ استفاده مرد از اختیاراتی که بعنوان رئیس خانواده به او واگذار شده برخلاف قانون است و ممکن است از مصادیق سوء استفاده به شمار آید.  در جامعه ما بر حسب عرف و عادت و سنت همواره ریاست خانواده با مرد بوده است بعلاوه مرد معمولاً دارای توانایی روحی و جسمی بیشتری است و نیز میزان تجربه و اطلاعات مردان در اجتماع ما اغلب بیشتر از زنان است از این رو قانونگذار مرد را برای ریاست خانواده و انجام وظایف ناشی از آن مناسبتر دانسته است. ۲۲

گفتار دوم : قدردانی و تمجید از زحمات شوهر

باید گفت مرد با خودداری از سپاسگزاری و تمجید از همسر خود کانون خانوادگی را متلاشی می کند در حالی که قدردانی سلاحی است  که مرد با آن می تواند همسر خود را به هر جهتی که می خواهد سوق دهد و با نادیده گرفتن بدیها و ترک سرزنش و تشویق بر کارهای خوب می تواند علاقه به کارهای خوب و پرداختن به اعمال شایسته را در او رشد دهد زن بر حسب حساسیت خود تشویق را دریافت می کند  و آن را به دست فراموشی نمی سپارد و می کوشد کارهایی انجام دهد که مستحق تمجید بیشتر باشد. همین مساله در مورد همسران نسبت به شوهران نیز صادق است   تمجید و تشویق زن از شوهر تاثیر سحرانگیز دارد و چه بسا زنانی که از شوهرانشان قهرمان تاریخی ساخته اند.

گفتار سوم :مدارا با همسر

از امام  صادق ( ع ) نقل شده است که رسول خدا ( ص) فرمودند (( حق زن بر شوهر این است که او را سیرکند و او را بپوشاند و اگر لغزش و خطائی از او سر زد او را ببخشد )) و نیز رسول خدا می فرماید: (( بهترین مردان امت من کسانی هستند که دست ستم بسوی خانواده خود دراز نکرده و به آنان احسان می کنند )) و امام سجاد ( ع ) فرموده اند : (( حق همسر تو آن است که بدانی که خدا او را مایه آرامش و الفت تو قرار داده و این را از جمله نعمتهای خدای بزرگ به شمار آوری و از این رو در رفتار خود با او مدارا کنی و احترام او را نگاه داری )) در سخنان پیامبر و امیرالمومنین (ع) بارها توصیه به مدارا با زنان و رافت با آنها شده است . رسول خدا ( ص) فرموده اند : (( جبرئیل چندان درباره زنان سفارش کرد که گمان کردم طلاق را تحریم خواهد کرد و فرمود با آنان خوشرفتاری کنید)).

بخش دوم : حقوق و تکالیف از دیدگاه قانون مدنی

پس از ازدواج هر یک از زن وشوهر نسبت به یکدیگر دارای وظایفی می شوند و مکلفند حقوق دیگری را محترم شمرده و رعایت کنند .البته باید پذیرفت که در امور مربوط به زن وشوهر قبل از قانون و قواعد الزام آور حقوقی ، اخلاق و فطرت پاک انسانها ، معیار و ملاک یک زندگی همراه با آسایش است و هیچ گاه نمی توان با الزامات قانونی و احکام دادگاه دوام و بقای یک خانواده را تضمین کرد.به هر حال قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران برای تعیین حدود وظایف و حقوق زن و شوهر نسبت به یکدیگر مقرراتی را وضع کرده که به آنها می پردازیم.

1. زن و شوهر مکلف به داشتن روابط انسانی بوده و باید تمام تلاش خود را جهت تحکیم مبانی خانواده و تربیت فرزندان به کارگیرند.

2.در عقد دائم نفقه زن که عبارت است از مسکن ، لباس ، غذا ، اثاث ، هزینه درمان و ....بر عهده شوهر است حتی اگر زن از نظر مالی غنی و یا دارای در آمد وشغل دولتی باشد. در ازدواج موقت زن حق نفقه ندارد مگر اینکه برقراری نفقه بین زن و شوهر شرط شده باشدو یا اصولا عقد یر مبنای وجود نفقه برای زن و استحقاق برآن تنظیم و جاری شده باشد.

3.زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند اقامت کند مگر انکه اجازه تعیین منزل در عقدنامه به زن داده شده باشد یا اینکه بودن زن و شوهر در یک منزل برای زن خطر جانی یا مالی و یا شرافتی داشته باشد که در این صورت زن می تواند مسکن جداگانه ای برای خودش انتخاب کند و اگر به این علت زن مسکن جداگانه ای اختیار کرده باشد بازهم نفقه او بر عهده شوهر است.

4.زن حق دارد در صورت خودداری شوهر از پرداخت نفقه به دادگاه رجوع کند و دادگاه مکلف است میزان نفقه زن را بر مبنای وضعیت زن و متناسب با شان خانوادگی و اجتماعی او تعیین کند و شوهر را به پرداخت آن الزام کند. چنانچه شوهر از اجرای حکم دادگاه خودداری کند زن حق دارد برای طلاق به دادگاه دادخواست بدهد و دادگاه شوهر را به طلاق همسرش اجبار خواهد کرد.

5.اگر شوهر از پرداخت نفقه همسرش ناتوان باشد زن حق دارد مانند مورد بالا به دادگاه مراجعه کند و از شوهر طلاق بگیرد.

6.شوهر حق دارد زن خود را از انجام حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی است با مخالف حیثیات او با همسرش است منع کند .البته زن هم حق دارد برای این موضوع به دادگاه مراجعه کند و اگر ثابت شد که شغل زن مخالف با شان و حیثیت او یا همسرش نیست با حکم دادگاه می تواند به شغل خود باز گردد.

7.زن حق دارد مستقلا در دارایی خود هرگونه تصرفی کند برای مثال زن می تواند سهم الارث پدری اش را به سایر ورثه با دیگران ببخشد و شوهر حق مداخله در این امور را نخواهد داشت.

8.زن یا شوهر حق دارند هنگام عقد هرگونه شرط معقول و مشروعی را به عقد اضافه کنند برای مثال شرط شود که هرگاه شوهر ،همسر دیگری اختیار کرد زن وکیل شوهر برای طلاق باشد.

9.زن حق دارد تا زمانی که مهریه به او پرداخت نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند به شرط آنکه مهریه دارای اجل و زمان نباشد و به اصطلاح حال باشد پس اگر مهریه زن پرداخت مبلغ ....ریال برای دو سال بعد از عقد باشد مهریه زن موجل است نه حال و بنابر این زن حق ندارد از انجام وظایف خود امتناع کند. باید توجه داشت اگر  زن به واسطه عدم پرداخت مهریه از انجام وظایف خود در مقابل شوهر خودداری کرد این امر مانع از استحقاق برای دریافت نفقه نیست.

10.نفقه زنی که به طلاق رجعی مطلقه شده در زمان عده بر عهده شوهر است . البته اگر زن ناشزه باشد (نافرمان) و دراین حالت از شوهر طلاق بگیرد نفقه به او تعلق نمی گیرد و اگر عده به واسطه فسخ نکاح یا طلاق او رجعی نباشد حق نفقه ندارد مگر انکه از شوهر حامله باشد که در این صورت تا زمان و ضع حمل حق نفقه دارد.


فصل چهارم : حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر در آرای دیوانعالی کشور

بخش اول : خلاصه جریان پرونده

مطابق مقررات ماده 1103 قانون مدنی زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.

7/3/71- 1887/33 دیوان

خلاصه جریان پرونده:

بر اثر بروز اختلاف فی مابین زوجین ( الف) به طرفیت ( ب) دادخواستی به خواسته الزام خوانده به تامین مسکن و نان و نفقه با تقویم بیست هزار تومان و رفتار انسانی و شرعی تقدیم دادگاه نمود که در جلسه دادگاه خواهان بیان داشت خوانده سی و هشت روز قبل مرا از خانه اخراج کرده و او را کتک کاری کرده و گواهی پزشکی پیوست پرونده کیفری می باشد و قبلاً نیز خوانده  به طرفیت اینجانب در دادگاه دادخواست تمکین داده بود که منتهی به محکومیت اینجانب گردید و دیوان عالی کشور هم آنرا تنفیذ نموده بود اما شکایت فعلی من بعد از مراجعت بنده و تمکین بنده می باشد و دارای یک پسر بچه می باشد که نیاز به حضانت مادر دارد و اجازه ملاقات و حضانت اورا نمی دهد خوانده اظهار داشت اظهارات خواهان را در مورد سوء رفتار و کتک کاری تکذیب می نمایم و اختیار مسکن به من مربوط است و اگر خواهان رجعت نماید و تمکین نماید متعهد هستم که طبق قانون با او رفتار نمایم خواهان بیش از یکماه خانه را ترک کرده دادگاه به استدلا ل اینکه طرفین اتفاق نظر دارند در تاریخ مدت اخراج خواهان ، بنابراین مستنداً به ماده 1102 قانون مدنی خوانده را به حسن معاشرت تهیه منزلی جداگانه در شهرستان سقز و پرداخت مبلغ پنج هزار تومان بابت نفقه و مسکن خواهان در خلال مدت سی و هشت روز محکوم می نماید خوانده تقاضای تجدیدنظر نموده و بیان داشت حسب ماده 1108 قانون مدنی زنی که بدون مانع شرعی از ادای وظایف زناشویی امتناع نماید مستحق نفقه نمی باشد استدلال دادگاه خالی از منقصت قانونی نیست چون تمکین مقدم برنفقه است بنابراین محکومیت به پرداخت پنج هزار تومان وجاهت قانونی ندارد و از طرفی در سند ازدواج هیچ گونه شرطی قید نشده است پرونده در شعبه دو دیوانعالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفته دیوانعالی کشور دادنامه را نقض نمود و مرقوم داشتند هیچ گونه شرطی در سند نکاحیه در مورد سکونت ملاحظه نشده است و از طرفی اوراق پرونده دلالت ندارد که زوج با کسانش در یک منزل زندگی دارند تا احیاناً مستلزم تهیه مسکن جداگانه باشد پرونده در دادگاه  هم عرض  مورد رسیدگی بود ، می گفت من دکان دار هستم در سقز دکان دارم وقتی که به سقز برد معلوم شد دکان ندارد هنگامیکه مرا به روستا برد سه ماه آنجا ماندم و در خانه پدرشوهرم بودم و در زمستان به شهر آمدیم در خانه والدینش بود و شوهرم مرا کتک کاری کرد و مرا از خانه بیرون نمود اگر برایم در شهر سقز یا هر شهری خانه مستقل بگیرد پیش شوهرم می روم . تجدیدنظر خواه بیان داشت من در آن وقت گفتم کشاورز هستم ، پدرم در شهر خانه دارد و هم در روستا مدتی او را در شهر بردم ، بعد فصل کشاورزی به روستا رفتم و در شهر سقز بعد آمدیم و عیالم قهر کرد و اظهار داشت خانه جداگانه می خواهم و اینجانب حاضر نیستم بجز خانه پدرم نباشد مسکن جداگانه ای برای ایشان بگیرم دادگاه دعوی خواهان را وارد دانست و حسب ماده 1115 قانون مدنی خوانده را به تهیه مسکن مجهز برای زوجه  که مامن باشد و جدا از خانه والدین زوج باشد ملزم نمود و دادگاه نفقه آتی زوجه از این تاریخ تا هنگامیکه برای زوجه تهیه مسکن می کند از قرار ماهی دو هزار تومان تعیین نمود . خوانده تقاضای تجدیدنظر نمود و بیان داشت نه تنها  دادگاه وارد ماهیت موضوع ( خواسته من مبنی بر الزام به تمکین وی بوده ) بلکه تحت عنوان اینکه تهیه مسکن علیحده و پرداخت نفقه گذشته نمود برای دادگاه از کجا معلوم شد که خانه من برای همسرم خطر داشته آیا به راستی والدین من و خواهرانم برای همسرم نامحرم هستند دادگاه به صحت دادنامه اظهارنظر نمود و دستور ارسال پرونده نسبت به دادنامه شماره فوق فرجام خواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند.

بخش دوم : رای دادگاه

با  امعان نظر در محتویات پرونده کلاسه بالا و مدارک موجود در آن درخواست تجدیدنظر با هیچ یک از موراد مذکور در ماده شش قانون تجدیدنظر مصوب سال 67 انطباق ندارد و با رد درخواست تجدیدنظر حکم شماره فوق دادگاه یادشده ابرام می گردد پرونده به مرجع مربوط ارجاع داده می شود. ۲۳

نتیجه گیری

می خواهم در پایان این کار که حاصل تلاش بسیاری از بزرگان است  این نکته را یادآور شوم که علت اصلی بسیاری از مشکلات اخلاقی و درگیری های ذهنی مابین زوجین و طلاقهای خواسته یا ناخواسته عدم هماهنگی و تطابق قانون مدنی ما با روحیات یک انسان و احساسات وی از باب روانشناسی است بسیاری از مشکلات و طلاقها ریشه عاطفی و قلبی دارد و عدم درک صحیح و تعصبات بی جا از سوی پدران و مادران و دخالتهای بیجا و ناخواسته در زندگی زوجین مشکلات عدیده ای را پدیدار شده است که متاسفانه آمار بالای طلاق در کشور ما موید این موضوع است چه بهتر بود که قانون خانواده به مسائلی از باب تکالیف زوجین می پرداخت چه بهتر بود که قانون مدنی ما بجای چند ماده که فقط وظایف زن و شوهر را نسبت به هم آن هم خیلی سربسته بیان می کند نگاه عمیق به تکالیف می داشت و چه عجیب است که بحث کتاب آیین همسرداری در دانشگاه ها تازه بر سر زبان ها افتاده است با بند به بند تکالیف زن به مرد و مرد به زن و متقابل که برگرفته از چندین کتب در این سمینار تقدیم شد که البته تمثیلی است باید گفت انسان جزء پیچیده ترین مخلوقات خداوند است و نگرش ها و عواطف خواسته ای متفاوت وی منجر به نشر کتب مختلف در باب حقوق وتکالیف زوجین شده و خواهد شد  می خواهم به این نقطه برسم که مشکلات زوجین در کشور ما با چند ماده بدین شکل حل نخواهد شد پیشنهاد بنده حقیر این است که کتب روانشناسی باید با حقوق مخصوصاً در بحث خانواده عجین شود و نگرشهای سنتی جای خود را به پویایی نوین دهد چه اسلام دینی است که به روز بودن و پویا بودن را مدنظر قرار می دهد باید با بحث روانشناسی به زوجین کمک کرد تا پسری که ازدواج می کند شیوه مرد سالاری و کتک زدن همسر را از پدر به خانه خودش نیاورد و دختر نگرش اشتباه مادرش را داخل زندگی خودش نکند باید احادیث و روابات متعدد ائمه معصومین را در قانون خانواده دخیل نمود کاری که اروپاییان در دانشگاه های خود از همین کتب و احادیث ائمه ما برگرفتند و در سیستم خانواده کشورشان به آن اهمیت فراوان می دهند امید که با بهره گیری از تمامی امکانات بتوانیم شاهد کاهش آمار طلاق در کشور بوده و زوجین در کشور ما بتوانند در آسایش و آرامش روحی و اهمیت به خواسته های بجای یکدیگر در تربیت فرزندانی صالح و خدمت به نسل آینده موفق و موید باشند.

منابع

[1] قرآن کریم

[2] آمدی ، عبدالواحد ، غررالحکم و دررالکلم ، ج 1 ، قم ، مکتب الاعلام الاسلامی

[3] الطریحی ، شیخ فخرالدین ، مجمع البحرین المکتبه مرتضویه ، ج 3 ، بی تا

[4] بازگیر ، یداله ، قانون مدنی در آینه آرای دیوانعالی کشور ، چ 1

[5] حیدری ، غلامرضا ، گلستان حکمت ، 1381 ، انتشارت الهادی ، چ 1

[6] حرعاملی ، وسایل الشیعه ، ج 2 ، 8  ،  14 ، 20 ، موسسه آل البیت

[7] دیانی ، دکتر عبدالرسول ، حقوق مدنی خانواده ازدواج و انحلال آن ، 1379، انتشارات امید دانش ، چ1

[8] شهیر خرقانی ، روح اله ، تلخابی ، مهدی ، آلبوم زندگی، ج1 ، 1383 ، نشروثوق ، قم

[9] صفایی ، دکتر سیدحسین ، امامی ، دکتر اسدالله ، مختصر حقوق خانواده ، 1381 ، انتشارات میزان

[10] طباطبایی ، محمد حسین ، تفسیرالمیزان ، ج2 ،1363 ،دفترانتشارات اسلامی

[11] عقیق ، گردآوری شده توسط گروه خانواده خوشبخت ، سایت خانواده خوشبخت www.tebyan-zn.ir/blest-family.html

[12] فاخری ، سیدعلیرضا ، منتظری ، محمدحسین ، اخلاق خانواده ،1378، نمایندگی ولایت فقیه در سپاه ،

[13] قائمی ، دکتر علی ، نظام حیات خانواده در اسلام

[14] قاضی ، فاطمه ، حجاب دختران ، 1383 ، انتشارات گلستان ادیب ، چ3

[15] قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1307

[16] مجلسی محمد باقر ، بحارلانوار، ج3 ، موسسه الوفاء ، بیروت

[17] محدثی ، جواد ، اخلاق معاشرت ، 1380 ، انتشارات بوستان کتاب ، قم ، چ2

[18] محمدی ری شهری ، میزان الحکمه، ج3 ، 1362 ، انتشارت دفتر تبلیغات اسلامی قم

[19] محمدی نیا ، اسدالله ، بهشت جوانان ، 1381 ، انتشارت سبط اکبر ، چ 14

[20] مصطفوی ، دکتر سیدجواد ، بهشت خانواده ، 1364 ، انتشارات دارالفکر ، چ3

[21] معصومی ، سیدمسعود ، احکام روابط بین زن و مرد و مسائل اجتماعی آن ، 1373 ، انتشارات دفتر تبلیغات حوره علمیه قم

زیر نویس ها

1- عقیق ، گردآوری شده توسط گروه خانواده خوشبخت ، سایت خانواده خوشبخت www.tebyan-zn.ir/blest-family.html

2- مجلسی محمد باقر ، بحارلانوار، ج3 ، موسسه الوفاء ، بیروت ، ص 249

3- حرعاملی ، وسایل الشیعه ، ج 14  ، موسسه آل البیت، ص 11

4- طباطبایی ، محمد حسین ، تفسیرالمیزان ، ج2 ،1363 ،دفترانتشارات اسلامی ، ص 228

5-. الطریحی ، شیخ فخرالدین ، مجمع البحرین المکتبه مرتضویه ، ج 3 ، بی تا ،ص 25

6-. مجلسی محمد باقر ، همان منبع ، ص 223

7- حرعاملی ، وسایل الشیعه ، ج 20  ، موسسه آل البیت  ، ص 23

8- مصطفوی ، دکتر سیدجواد ، بهشت خانواده ، 1364 ، انتشارات دارالفکر ، چ3، ص 47

9-. محمدی ری شهری ، میزان الحکمه، ج3 ، 1362 ، انتشارت دفتر تبلیغات اسلامی قم ، ص239

10- فاخری ، سیدعلیرضا ، منتظری ، محمدحسین ، اخلاق خانواده ،1378، نمایندگی ولایت فقیه در سپاه ، ص 57

11-. قائمی ، دکتر علی ، نظام حیات خانواده در اسلام ، ص317

12- محدثی ، جواد ، اخلاق معاشرت ، 1380 ، انتشارات بوستان کتاب ، قم ، چ2 ،ص 317

13- حیدری ، غلامرضا ، گلستان حکمت ، 1381 ، انتشارت الهادی ، چ 1 ،ص 111

14- دیانی ، دکتر عبدالرسول ، حقوق مدنی خانواده ازدواج و انحلال آن ، 1379، انتشارات امید دانش ، چ1 ،ص119

15- شهیر خرقانی ، روح اله ، تلخابی ، مهدی ، آلبوم زندگی، ج1 ، 1383 ، نشروثوق ، قم ،ص 164

16-. قاضی ، فاطمه ، حجاب دختران ، 1383 ، انتشارات گلستان ادیب ، چ3 ، ص 159

17- آمدی ، عبدالواحد ، غررالحکم و دررالکلم ، ج 1 ، قم ، مکتب الاعلام الاسلامی ، ص256

18- معصومی ، سیدمسعود ، احکام روابط بین زن و مرد و مسائل اجتماعی آن ، 1373 ، انتشارات دفتر تبلیغات حوره علمیه قم ، ،ص73،مسئله98

19-. قائمی ، دکتر علی، همان منبع ، ص123

20-. قائمی ، دکتر علی، همان منبع ، ص134

21-. محمدی نیا ، اسدالله ، بهشت جوانان ، 1381 ، انتشارت سبط اکبر ، چ 14، ص145

22- صفایی ، دکتر سیدحسین ، امامی ، دکتر اسدالله ، مختصر حقوق خانواده ، 1381 ، انتشارات میزان، ص 120

23-. بازگیر ، یداله ، قانون مدنی در آینه آرای دیوانعالی کشور ، چ 1 ، ص212 



برچسب ها : حقوق و تکالیف غیرمالی زوجین ,
آرشیو موضوعی : حقوق مدنی ,
» ماهیت حقوقی ایفای غیر موضوع تعهد ( 1395/04/5 )
» قرارداد عدم تجارت ( 1395/03/28 )
» اركان عقد مضاربه در حقوق اسلام و حقوق مدنی ایران (قسمت اول) ( 1395/03/27 )
» اركان عقد مضاربه در حقوق اسلام و حقوق مدنی ایران (قسمت دوم) ( 1395/03/27 )
» انواع ابلاغ اوراق قضایی و شیوه های اجرای آن (قسمت اول) ( 1395/03/11 )
» انواع ابلاغ اوراق قضایی و شیوه های اجرای آن (قسمت دوم) ( 1395/03/11 )
» نمونه قضیه نگاری دادنامه ( 1395/03/11 )
» قرار تامین کیفری و تاسیس جدید قرار نظارت ( 1395/03/11 )
» نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه ( 1395/03/2 )
» رأی وحدت رویه شماره ۷۴۷ ( 1395/03/2 )
» عقود اذنیه ( 1395/03/2 )
» شرایط وقف به وسیله شخص حقوقی (قسمت اول) ( 1395/03/1 )
» شرایط وقف به وسیله شخص حقوقی (قسمت دوم) ( 1395/03/1 )
» دانلود متن کامل لایحه جدید شوراهای حل اختلاف ( 1394/11/17 )
» مجازات مرتكب در تكرار جرم ازمنظر قانون مجازات اسلامی ( 1394/06/31 )
» حقوق شهروندی و تفتیش و بازرسی خودرو ها بدون كسب اجازه مخصوص از مقام قضایی ( 1394/06/7 )
» تعریف وخصوصیات شرکت مدنی درقانون یکنواخت آمریکا (قسمت اول) ( 1394/05/21 )
» تعریف وخصوصیات شرکت مدنی درقانون یکنواخت آمریکا (قسمت دوم) ( 1394/05/21 )
» مبانی و معیار های کشف قصد مرتکب در قتل عمد (قسمت اول) ( 1394/05/13 )
» مبانی و معیار های کشف قصد مرتکب در قتل عمد (قسمت دوم) ( 1394/05/13 )
درباره ما

مدیر اجرایی: امین بهزادیان
سردبیر: مجتبی بهزادیان
وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
مشاور سردبیر: مهشید عابدی
وکیل دادگستری و مشاور حقوقی


آمار سایت

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد کل مطالب :
بروز شده در :
Share food, change lives

نظرتان درباره وبلاگ ما چیست؟



Lawjournal.mihanblog.com website reputation

موسسه محک موسسه محک